loading...
webkaran
webkaran بازدید : 34 چهارشنبه 10 آذر 1400 نظرات (0)

یکی از ماسکهای تخصصی و درمانی پزشکی fast mask است. این ماسکها یکی از ماسکهای یکبار مصرف پزشکی هستند و برای فیلتراسیون ویروس ها و میکروب هایی که از طریق تنفس منجر به بیماری انسان می شوند استفاده می شود. این ماسکها کاربردهای زیادی دارند. پیش از کرونا هم بوده اند و استفاده می شده اند اما ویژگی هایی که در آن ها وجود دارد باعث شده است که برای پیش گیری از کرونا هم استفاده شوند. ماسکهایی که این روزها با نام ماسک سه بعدی در بازار خرید و فروش می شوند.

 

یکی از ویژگی های این ماسکها این است که تعداد لایه های بیشتری نسبت به ماسکهای ساده تر پزشکی دارند. در این ماسکها معمولا بیشتر از سه لایه برای بدنه ماسک استفاده می شود. اما یک چیز در این ماسکها و ماسکهای سه لایه ای مشترک است. آن هم این است که لایه های بیرونی در هر دوی این ماسکها از جنس پارچه اسپان باند است. در ماسکهای تنفسی سه لایه هم لایه های رویی و زیرین از جنس اسپان باند است. لایه وسطی اما ملت بلون است. در ماسکهای فست نیز لایه وسطی ملت بلون است. اما تفاوت مهمی که وجود دارد این است که لایه های ملت بلون وسطی در ماسکهای فست تعداد بیشتری دارند. به طور مثال در مدل پنج لایه از سه لایه ملت بلون برای وسط و دو لایه اسپان باند برای لایه رویی و زیرین ماسک استفاده می شود.

 

اتصال این ماسکها معمولا از طریق کش است. در هر طرف ماسک یک قطعه کش نصب شده است و با گذاشتن آن پشت گوش ماسک به صورت ثابت روی صورت قرار می گیرد. در این ماسکها هم مثل تمامی ماسکهای استاندارد پزشکی از فیکسر بینی یا گیره بینی در بالا و در قسمت وسطی ماسک برای کاهش دادن هوای فیلتر نشده ای که ممکن است وارد ماسک شود استفاده می شود. پس از قرار دادن ماسک روی صورت به راحتی و به کمک دست می توان فیکسر بینی را که نرم و منعطف است حالت داد. فیکسر بینی با توجه به شکل و ارگونومی بینی استفاده کننده حالت می گیرد.

 

این ماسکها برش های مختلفی دارند که به هم پرس می شود. این برش ها باعث می شود که در زمانی که ماسک را روی صورت قرار می دهید شکلی برجسته و به اصطلاح سه بعدی پیدا کند. دلیل نام گذاری به سه بعدی نیز همین است. این ماسکها با شکل خاصی که دارند باعث می شوند که دهان و بینی استفاده کننده از ماسک با لایه داخلی ماسک فاصله ای داشته باشد. این فاصله هر چند کم  راحتی خوبی را برای این ماسکها فراهم آورده است.

 

در روزهای کرونایی استفاده از این ماسکها خیلی بیشتر شده است. گرچه پیش از کرونا هم این ماسکها استفاده می شدند. اما هیچ وقت مثل امروز استفاده نشده بودند. استفاده از ملت بلون های بیشتر در این ماسکها باعث شده که فیتراسیونی عالی و بسیار بالا داشته باشند. به همین خاطر در زمان کرونا و به خصوص با جهش های تازه آن بسیار مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفته اند. فیلتراسیون بالایی که در این ماسکها وجود دارد خطر ابتلا به ویروس های جهش یافته کرونا را از بین می برد.

 

در روزهای کرونایی ساعت ها باید ماسک بزنیم. خیلی از ما در اداره و در محل کارمان مجبور هستیم که از صبح تا عصر به صورت مستمر ماسک داشته باشیم و نیاز به ماسکی داریم که راحت تر باشد. این ماسکها بسیار راحت هستند و به همین خاطر با شیوع کرونا و ادامه پیدا کردن داستان کرونا مردم بیشتر به آنها علاقه مند شدند. با این ماسکها به راحتی می توان صحبت کرد. عدم تماس دهان و بینی با ماسک باعث می شود که در هنگام صحبت کردن با دیگران راحت تر باشید و صدای شما با ماسک بهتر شنیده شود.

 

جالب است که این ماسکها رنگ های زیبا و جذابی هم دارند. این رنگ های متنوع و زیبا در کنار فرم خاصی که در این ماسکها وجود دارد باعث شده است که به ماسکی مورد پسند برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت می دهند هم تبدیل شوند.

 

این روزها این ماسکها در انواع چهار لایه و پنج لایه و شش لایه تولید می شوند و نوع پنج لایه بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

 

پیش از کرونا در جاهایی خیلی آلوده از نظر ویروس و میکروب از این ماسکها استفاده می شده است. به طور مثال پرستارانی که در قسمتی کار می کردند که بیماران مبتلا به بیماری های مسری بستری بودند از این ماسکها می زدند. فیلتراسیون بالای این ماسکها می توانست خطر را از این افراد کمتر کند. کسانی که به بیماری های خطرناک تنفسی که می توانست به دیگران منتقل شود هم از این ماسکها استفاده می کردند.

 

یکی از استفاده های خاص این ماسکها در روزهای پیش از کرونا برای افرادی بوده است که تازه عمل جراحی کرده بودند. این افراد به دلیل این که در حین جراحی باز خون زیادی از دست می دادند ضعیف می شدند. پس ممکن بود به راحتی بیمار شوند. این افراد به توصیه پزشک از ماسکهای فست استفاده می کردند تا خطر بیماری را از خودشان دور کنند.

 

اما با خطرناک شدن کرونا و این که هر روز کرونای جهش یافته دیگری مشاهده می شد مردم تمایل دادند با این ماسکها بیشتر از خودشان محافظت کنند. این روزها خیلی از افرادی که در بیمارستان کار می کنند به خاطر این که روزانه با افراد کرونایی زیادی سر و کار دارند از این ماسکها می زنند. لایه های ملت بلون زیاد استفاده شده در این ماسکها اجازه ورود کرونا به جریان تنفسی را نمی دهد.  همچنین این ماسکها گزینه خیلی خوبی برای کسانی هستند که در این روزهای کرونایی ناچار هستند در محل کارشان در یک فضای سربسته در کنار افراد زیادی بنشینند و کار کنند. کارکنان بانکها و ادارات شخصی و دولتی با نفرات زیاد با این ماسکها می توانند خطر ابتلا به کرونا را تا حد صفر پایین بیاورند.

 

این ماسکها قابل شست و شو نیستند و در اثر خیس و مرطوب شدن لایه ملت بلون آنها آسیب می بیند و دیگر کارایی لازم را ندارند. پس به هیچ عنوان نباید شسته شوند. همچنین پس از خیس و مرطوب شدن باید دور انداخته شوند. این ماسکها در اندازه کوچک و بزرگ مناسب کودکان و بزرگسالان تولید می شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 337
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 557
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 737
  • بازدید ماه : 1,108
  • بازدید سال : 12,169
  • بازدید کلی : 38,691