loading...
webkaran
webkaran بازدید : 35 شنبه 04 دی 1400 نظرات (0)

صافی و درخشندگی مو یکی از مهمترین المان های زیبایی در دنیای مدرن امروزی است. این موضوع به مهم‌ترین دغدغه فردی با موی فر و وز تبدیل شده است.

کراتینه  کردن مو یکی از این روش هاست که در سال های اخیر به طرز چشمگیری مورد استقبال افراد قرار گرفته است.

 

کراتین چیست ؟

کراتین جزء اصلی ترین پروتئین های موجود در مو بوده ، که  باعث درخشش ، استحکام ، صاف شدن موها می شود.

  اگر شما موهای وز یا فر دارید ، کراتین موجود در موهایتان به اندازه کافی نمی باشد در نتیجه به دلیل عدم وجود کراتین کافی موها وز می شود.

 کراتینه کردن مو به سادگی این پروتئین را به آن باز می گرداند. اضافه کردن یک لایه پروتئین به موها، به آن ها استحکام و آرامش می بخشد و از طرفی کار با موها را نیز راحت تر می کند.

 این پروتئین طبیعی در ساختمان مو وجود دارد؛ در واقع حدود ۹۵ درصد ساختار مو را کراتین تشکیل می‌دهد. اما با تغییر شیوه تغذیه و آب و هوا، موهای شما نرمی و جنس مناسب خود را از دست می‌دهند. در این صورت شما ممکن است دچار شکستگی ساقه مو و شاهد موخوره شوید.

 

کراتینه کردن مو چیست ؟

امروزه به دلیل استفاده مداوم از رنگ موهای مختلف و دستگاه‌های حرارتی مثل اتو مو و سشوار، موها ضعیف شده و حالت وز و ناخوشایندی پیدا کرده‌اند

کراتینه کردن مو یک فرایند شیمیایی است که موهای وز یا زبر را نرم و درخشان می‌کند. کراتینه مو مستقیما با فولیکول در ارتباط است و منافذ مو را با کراتین و پروتئین‌های ضروری مو پر می‌کند. در واقع با کراتینه کردن، موهای آسیب دیده درمان شده و موها نرم، لخت و صاف می شوند. دلیل این صافی و نرمی پس از کراتینه کردن این است که این ماده تارهای مو را با پروتئین پوشش می‌دهد. البته کراتینه مو، فقط مخصوص موهای فر و وز نیست و تمامی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

فواید کراتینه مو

مناسب برای همه نوع مو

مهم نیست که موهایی صاف یا فر داشته باشید، حتی مهم نیست که موهایی بسیار پرپشتی دارید. کراتینه مو برای انواع مو مناسب بوده و روی موهای رنگ شده یا طبیعی هم تأثیر گذار است. فقط باید توجه داشته باشید که کراتین برای موهای کم‌پشتی که تارهای بسیار نازکی دارند، مناسب نبوده و در این نوع موها، کراتین باعث کم حجم دیده شدن مو شده و به تارهای نازک مو آسیب وارد می‌کند.

 حالت پذیری آسان موها

بعد از انجام کراتینه، موها به خوبی حالت گرفته برای این کار نیازی به افزایش حرارت سشوار یا اتو مو نبوده و حتی برای ماندگاری بیشتر حالت هم نیازی به مواد حالت ‌دهنده و شیمیایی نیست. در نتیجه، موهای شما کمتر در معرض مواد شیمیایی و دستگاه‌های حرارتی قرار گرفته و آسیب زیادی نمی‌بیند.

 

تأثیر گذاری بالا

موی فر، زبرو وز؛ حتی موی پرپشت و حجیم، مهم نیست که موهای شما چه نوعی باشد، کراتین روی انواع مو جواب داده و تأثیر گذاری بالایی روی موهای شما دارد. کراتین، موهای بسیار پرپشت و فر را هم تبدیل به موهای صاف و لخت می‌کند که حالت پذیری آسانی دارد.

مراقبت کمتر

نسبت به روش‌های دیگر صاف کردن، کراتینه نیاز به مراقبت کمتری داشته و برای دوام بیشتر کراتینه، نیازی به استفاده از مواد و محصولات خاصی نیست.

احیا کردن ساختار موها

در کراتینه مو، حفره‌های ساقه مو با کراتین پر شده و این عمل به دلیل ترمیم و احیای ساختار مو باعث کم شدن وزی مو و افزایش صافی، شفافیت و نرمی موها می‌شود. البته در کنار ترمیم و احیای مو، رطوبت موها را نیز حفظ کرده و از خشکی مو در اثر رنگ کردن، جلوگیری می‌کند.

افزایش شانه پذیری

بعد از کراتینه کردن، موها نرم و لخت شده و در نتیجه، به راحتی می‌توانید آن را شانه کنید و دیگر نیازی به نگرانی از بابت گره خوردن موها نیست.

تقویت موها

مواد به کار رفته برای کراتینه کردن مو، سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز مو است و این ویتامین‌ها، ضمن صافی و درخشندگی که موها می‌دهند، سبب تقویت و احیای موها هم می‌شوند. پس در نتیجه، برخلاف دیگر روش‌های صافی برای مو، کراتینه کردن هیچ‌گونه آسیبی به مو وارد نمی‌کند.

 

معایب کراتینه مو

واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ها

در برخی افراد، مخصوصاً افرادی که پوست حساسی دارند، ممکن است بعد از انجام کراتینه مو دچار واکنش‌ها و حساسیت‌هایی از جمله سوزش، خارش، التهاب و ایجاد راش (ضایعه پوستی) در پوست شوند.

ریزش مو

از آنجایی که کراتینه مو دائمی نیست و احتیاج به ترمیم مداوم دارد؛ تکرار طولانی مدت آن باعث نازک شدن ریشه ها و تار های مو می شود. به همین دلیل ممکن است افراد بعد از مدتی شاهد ریزش مو و آسیب بیشتر موهای خود باشند.

 

ماندگاری کم

کراتینه کردن مو یک راه نیمه دائمی برای صافی و احیا موها است و با گذر زمان و شستشوی موها، این مواد از روی موها پاک شده و مو به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. البته این ماندگاری از 3 تا 6 ماه، با توجه به مراقبت‌های بعد از کراتینه و مواد استفاده شده در کراتینه کردن موهایتان، متغیر است. در صورت انجام مراقبت‌های گفته شده، در برخی موارد کراتین تا 9 ماه هم روی مو باقی مانده و آثار آن قابل مشاهده است.

احتمال آسیب‌دیدگی

محصولات مرتبط با کراتینه در حالت کلی هیچ آسیبی به مو نمی‌زنند و بسیار تاثیرگذار هستند مگر این که از محصولاتی که از برندهای نامعتبر و با قیمت‌های بسیار ارزانی ارائه می‌شوند

 فرمالدهید در کراتینه

فرمالدهید یک ماده شیمیایی موجود در کراتین است که با کراتینه کردن مو، این ماده آزاد می‌شود. فرمالدهید مضر است ولی برای افرادی که یکبار تصمیم به کراتینه کردن می‌گیرند، تأثیری ندارد و بیشترین میزان خطر برای افرادی است که دائماً در معرض آن هستند، مثل آرایشگرها که دائماً در حال کراتینه کردن هستند.

ضمنا میزان فرمالدهید در محصولات مختلف کراتین، متفاوت است و این مقدار معمولا روی بسته بندی این محصولات ذکر می‌شود.

 

مراقبت‌های بعد از کراتینه مو

کراتینه کردن مو نیز مثل دیگر روش‌های درمانی و زیبایی، نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد که در ادامه به این مراقبت‌ها می‌پردازیم.

استفاده از شامپوهای مخصوص

بعد از کراتینه کردن مو، مثل رنگ کردن، بهتر است از شوینده‌های ملایمی استفاده کنید تا ماندگاری کراتینه شما بیشتر شود. سولفات یکی از مواد تقریباً مضر موجود در شامپوها بوده که این ماده در شستشوی بهتر موها به شما کمک می‌کند ولی بعد کراتینه یا رنگ مو، از این مواد کمتر باید استفاده شود. شامپوهای مخصوص موهای کراتینه شده یا شامپوهای فیری سولفات، شامپوهای ملایمی هستند که حتی با شستشوی روزانه هم آسیبی به کراتینه روی موی شما وارد نمی‌کند. بهترین گزینه این است از یک شامپو کراتین ملایم که سولفات هم نداشته باشد استفاده کنید.

استفاده از ماسک موهای مخصوص

یکی از دشمن‌های مهم کراتینه مو، سولفات است که وجود آن حتی در ماسک مو هم مضر است. ماسک مو یک محصول مراقبتی برای موها است که حتی موهای طبیعی یا رنگ شده هم می‌توانند از آن استفاده کنند ولی باید توجه کنید که حتماً از ماسک مو بدون سولفات یا ماسک مو مخصوص موهای کراتینه شده استفاده کنید. ماسک موها با توجه به ترکیباتی که دارند، در کنار نرم کردن ساقه مو، آنها را تقویت کرده و از شکنندگی و خشکی آن جلوگیری می‌کنند.

مراقبت‌های قبل از شنا

آب استخر به دلیل کلر و آب دریا به دلیل نمک موجود در خود باعث کاهش ماندگاری کراتینه می‌شوند. توصیه می‌شود که تا جایی که امکان دارد به استخر یا دریا نروید. اگر هم دوست داشتید شنا کنید، حتماً قبل از شنا، از کلاه‌های مخصوص استفاده کنید به‌طوری‌که کلر یا نمک با موهای شما در ارتباط نباشد.

یک راه دیگری که می‌توانید انجام دهید، استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل است. با کمک این روغن‌ها، موهای خود را چرب کرده و مانع از نفوذ کلر و نمک به موهای خود شوید.

 

چه کسانی نباید کراتینه مو انجام دهند؟

این روش برای زنان باردار، توصیه نمی‌شود. انجام کراتینه مو برای خانم‌های باردار ممنوع بوده و ممکن است سلامت خود و فرزندشان را به خطر بیندازد. در انجام کراتینه مو، یک ماده شیمیایی مضر به نام فرمالدهید آزاد شده که این ماده برای خانم‌های باردار و حتی افراد عادی نیز مضر است.

آیا می‌توان موهای رنگ شده را کراتینه کرد؟

بله، می‌توان موهایی که رنگ شده اند را کراتینه کرد. در واقع رنگ کردن مو هیچ محدودیتی برای کراتینه کردن مو ایجاد نمی‌کنند. بهتر است که ابتدا موها را کراتینه کرده و سپس رنگ کنید. زیرا سالم بودن موها منجر به افزایش ماندگاری رنگ مو و زیبایی آن می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که برای رنگ کردن موها بعد از کراتینه نباید از دکلره استفاده کنید؛ زیرا مواد موجود در دکلره مجددا به موها آسیب می‌زند.

جایگزین هایی برای کراتینه مو

روش های دیگری برای تغذیه و بهبود ظاهر مو و همچنین حفظ سلامت پوست و مو نیز وجود دارند. برای داشتن مو های زیبا حتماً لزومی به کراتینه کردن مو نیست. در نظر گرفتن خطرات کراتینه مو ثابت می کنند روش های مناسب تری هم وجود دارد.

 

  • شامپوی کراتینه مو
  • ماسک‌های حاوی کراتین
  • روغن زیتون
  • روغن آرگان
  • روغن نارگیل
  • روغن آفتاب گردان

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 337
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 557
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 693
  • بازدید ماه : 1,064
  • بازدید سال : 12,125
  • بازدید کلی : 38,647