loading...
webkaran
webkaran بازدید : 43 سه شنبه 21 دی 1400 نظرات (0)

کوید نوزده یا همان کرونا ویروس از ویروس های تنفسی است. این ویروس مانند آنفولانزا و دسته ویروس های سرماخوردگی از طریق تنفس (دهان و بینی) می تواند فرد میزبان را مبتلا کند. البته راه تنفسی اصلی ترین راه ابتلاست. راه های دیگری چون تماس با سطوح آلوده و... نیز می توانند علت ابتلای به این ویروس شوند. اما همه این راه های مجازی و دوم نهایتا باز هم از طریق وارد شدن ویروس به داخل دهان و یا بینی شخص را آلوده می کنند. به همین دلیل استفاده از ماسک تا این اندازه مهم و الزامی است. در این روزهای شیوع کرونا، همه ما باید ماسک داشته باشیم. لحظه ای غفلت و رفت و آمد بدون ماسک در بیرون از خانه (خرید، رفت و آمد با مترو و اتوبوس و...) می تواند سلامتی ما را از ما بگیرد. ماسک ها نیز تنوع زیادی پیدا کرده اند. الزام به استفاده از ماسک باعث شده تا رقابت زیادی بین تولید کنندگان و فروشندگان ماسک به وجود بیاید. به همین دلیل تصمیم بر این گرفتیم تا در این مطلب دو مدل از ماسکهایی را که این روزها بسیار زیاد می بینیم یعنی ساده از نوع سه لایه ای و مدل جدید تر پنج لایه را که ظاهر جدیدتری هم دارد را مورد بررسی قرار دهیم.

ابتدا به بررسی ماسک های ساده تری می پردازیم که از همان ابتدای شیوع کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری از کرونا معرفی شدند. این ماسک ها، همان ماسک های ساده و متداولی بودند که پزشکان همیشه و حتی زمان های قبل از کرونا نیز در هنگام کارشان از آنها استفاده می کردند. این ماسک ها در بازار تجهیزات پزشکی به ماسک های تنفسی پزشکی و یا ماسک های سه لایه ای معروفند. نام سه لایه این روزها در بین مردم نیز رایج شده است. نامی که تا پیش از کرونا هرگز بر زبان ما مردم عادی جاری نبود. اما حال با آمدن کرونا نه تنها خیلی از ما می دانیم این ماسک ها چه نام هایی دارند بلکه مجبوریم هر روز از آن ها استفاده کنیم.

 

نام سه لایه بسیار واضح نشان از این دارد که برای ساخت این ماسک از سه لایه استفاده می شود. این لایه ها نازک هستند و ضخامت استانداردی دارند. ضخامت هر کدام از لایه ها باید بین مقدار خاصی باشد. با قرار گرفتن این سه لایه بر روی یکدیگر (لایه ها یک اندازه هستند) بدنه اصلی ماسک تشکیل می شود. این لایه ها به ترتیب اسپان باند و ملت بلون و اسپان باند هستند. یعنی دو لایه اسپان باند (یکی برای رو و یکی برای زیر) و یک لایه ملت بلون (در بین دو لایه اسپان باندی) بدنه ماسک را می سازند. لایه های اسپان باند ضد حساسیت هستند. چرا که باید ماسک روی صورت قرار گیرد. لایه اسپان باند نیز به طور مستقیم با صورت در تماس خواهد بود. پس مهم است که لطیف و ضدحساسیت باشد. لایه ملت بلون نیز به عنوان فیلتر ماسک عمل می کند. این لایه که شکل و حالتی ساده و توری شکل دارد می تواند جلوی ورود و خروج باکتری ها را بگیرد. بدون ملت بلون ماسک شما نمی تواند عملکرد فیلترینگ داشته باشد. به همین خاطر در زمان کرونا نیز بارها گفته شد که ماسکی بخرید که لایه ملت بلون داشته باشد. ضخامت استاندارد برای این لایه چیزی در حدود 17 تا 25 گرم است. بدیهی است ملت بلون 25 گرمی نسبت به 17 گرمی قدرت بیشتری در کنترل و فیلتر ویروس دارد.

 

اما با شیوع کرونا و افزایش مرگ و میرها به یک باره ماسک دیگری را در بازار وارد کرد. ماسک سه بعدی نام این ماسک تازه به بازار آمده بود که به یکباره نیز در بین مردم جای باز کرد. در کوچه و خیابان مردم را می دیدیم که این ماسک های جدید را بر صورت داشتند. حال این ماسک چه ساختاری دارد و چرا تا این اندازه محبوب و پرطرفدار شده است. به طور کامل این موارد را بررسی می کنیم.

نوع پنج لایه این ماسک جدید فروش خیلی زیادی در این روزهای کرونایی دارد. در این مدل از سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باندی استفاده شده است. استفاده از سه عدد ملت بلون (ملت بلون ها بر روی یکدیگر قرار دارند و در وسط دو لایه اسپان باندی هستند) باعث شده کارایی این ماسک نسبت به نوع قدیمی (سه لایه) به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. مشخص است که با افزایش لایه های از جنس ملت بلون میزان فیلتراسیون ماسک بسیار بیشتر می شود. فیلترینگ این ماسک ها چیزی در حد بیش از سه برابری ماسک های ساده پزشکی است که تنها سه لایه دارند.

با جهش های پیاپی کرونا و افزایش میزان خطر آفرینی آن، لزوم استفاده از یک ماسک بهتر احساس می شد. ماسکهای جدید سه بعدی پاسخ گوی این نیاز بوند. اما ماسکهای جدید یک ویژگی بسیار عالی دیگر هم دارند که باعث شده بسیار مورد توجه قرار گیرند. آن هم این است که وقتی آنها را روی صورت قرار می دهیم حالتی می گیرند که باعث ایجاد فاصله بین دهان و بینی و سطح داخلی ماسک می شود. همین ویژگی به سادگی باعث شده تا با آن ها راحت تر بتوانید با دیگران صحبت کنید. همچنین این ماسک ها به دلیل همین ویژگی از آلرژی های پوستی می کاهند. پس گزینه خیلی خوبی هستند برای افرادی که پوست حساسی دارند. همه این ها در کنار رنگ بندی جذاب و متنوع باعث شده تا به ماسکی پرفروش در این روزهای کرونایی بدل شوند.

پس اگر به دنبال ماسکی هستید که فیلتراسیون بیشتری داشته باشد ماسک های جدید از نوع سه بعدی که پنج لایه دارند برای شما گزینه خیلی خوبی هستند. اما باید در نظر داشته باشید که ماسکهای سه بعدی نسبت به ساده تر ها قیمت بیشتری دارند. اما ویژگی های مثبتشان باعث شده که خرید آنها منطقی تر باشد. آن هم در این روزها که شاهد مرگ هر روزه خیلی ها در اثر این ویروس هستیم.

به امید روزی که کرونا از میان ما برود و یا آن قدر در مقابل ما ضعیف شود که وجودش تهدیدی نباشد برای سلامتی ما. البته که این آرزو بر آورده نمی شود جز با رعایت پروتکل های بهداشتی و این که همه ما با هم موارد بهداشتی اعلام شده برای کرونا را رعایت کنیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 337
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 518
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 629
  • بازدید ماه : 1,000
  • بازدید سال : 12,061
  • بازدید کلی : 38,583