loading...
webkaran
webkaran بازدید : 32 دوشنبه 24 آبان 1400 نظرات (0)

حتما می دانید که ماسک مهم ترین وسیله برای پیشگیری از ویروس کوید نوزده یا همان کروناست. ویروسی که دیگر راه های انتقال آن را همه می شناسند. شیوه انتقال این ویروس شباهت زیادی به سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. این ویروس در دسته ویروس های تنفسی است و از راه تنفس آلوده به راحتی می تواند از فرد مبتلا به دیگران نیز منتقل شود. البته که کرونا تنها از طریق دهان و بینی و از راه تنفس منتقل نمی شود. راه های دیگری مثل سطوح نیز می توانند باعث انتقال ویروس باشند. اما مهم ترین راه انتقال همان راه تنفس است. پس استفاده از یک ماسک مناسب برای پیشگیری از ابتلا اهمیت زیادی پیدا می کند.

 

می خواهیم کمی در مورد ماسک های مناسبی صحبت کنیم که این روزها در بازار وجود دارد. ماسک هایی که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. ماسک های استاندارد را معرفی می کنیم و در این مورد صحبت می کنیم که هر کدام چه ویژگی هایی دارند که باعث می شود بتوانند از ورود کرونا جلوگیری کنند.

 

تا به حال به پزشکان و کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی عمومی توجه کرده اید؟ یکی از وسایلی که این افراد استفاده می کنند ماسک است. استفاده از ماسک برای این افراد همیشگی بوده است. یعنی یک پزشک همیشه از ماسک استفاده می کرده است و استفاده او از این وسیله تنها به کرونا برنمی گردد. پس ماسک هایی که پزشکان استفاده می کنند استانداردهایی دارد که باعث می شود آنها با استفاده کردن از این ماسک ها از گزند خیلی از بیماری ها در امان بمانند. پس مشخص می شود که در این ماسکها ویژگی هایی وجود دارد که به آن ها این اجازه را می دهد که میکروارگانیسم های مختلف را به خوبی فیلتر کنند. هر چند این ماسک ها به ظاهر ساده هستند اما استفاده از لایه های خاص به آن ها کارایی ویژه ای داده است.

 

پس از این کرونا به کشورهای مختلف وارد شد سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی اعلام کرد که مردم برای پیشگیری از کرونا باید ماسک بزنند. در ابتدا این ویروس قدری ناشناخته بود و تنها اعلام شده بود که مردم باید ماسک بزنند. اما در مورد این که چه ماسکی باید استفاده شود صحبتی نشده بود. از طرفی عموم مردم نیز اطلاعات کافی در مورد کالاهای پزشکی نداشتند. این موضوع باعث شد تا ویروس کرونا بسیار سریع همه گیر شود و قربانیان زیادی بگیرد.

 

با مشاهده این موضوع، سازمان بهداشت جهانی این بار اعلام کرد که مردم باید ماسک های پزشکی سه لایه بزنند. این ماسک ها همان ماسک های پزشکی بودند. این بار به طور دقیق اعلام شد که ماسک باید متشکل از سه لایه و دارای لایه ملت بلونی باشد. چرا که خیلی ها ماسک های پزشکی را تنها با ظاهر سه لایه ها می فروختند. توسط افراد متقلب ماسک هایی عرضه شده بود که هر سه لایه آن از جنس اسپان باند بود و استفاده از این ماسک ها در شرایط کرونایی بسیار خطرناک بود.

 

ماسک های پزشکی تنفسی سه لایه دارای دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلونی هستند. لایه ملت بلون که اصلی ترین لایه در این محصولات است وظیفه فیلتر کنندگی ویروس را بر عهده دارد. این لایه باید بین 17 تا 22 گرم باشد. هرچه ملت بلون ضخامت بیشتری داشته باشد ماسک بهتر عمل می کند. بدیهی است که ماسک هایی که فاقد این لایه باشند نمی توانند به خوبی جلوی ورود و خروج کرونا را بگیرند. ماسک های پزشکی دارای اتصال از نوع کش و یا بند هستند. در نوع بند دار در هر طرف ماسک دو قطعه بند بلند وجود دارد. با بستن بندهای بالا به یکدیگر و بندهای پایین به یکدیگر ماسک روی صورت ثابت می شود. در نوع کش دار نیز در هر طرف ماسک قطعه کشی قرار گرفته است. با قرار دادن این کش به پشت گوش ماسک روی صورت ثابت می شود. ماسکهای کش دار و بنددار تفاوتی در ساختار ندارند و فرقشان تنها در نوع اتصال است. هر دو به یک اندازه خاصیت فیلترینگ در برابر میکروارگانیسم ها را دارند. اما استفاده از ماسک های کش دار عمومی تر است و مردم راحت تر می توانند آن ها را در روزمره استفاده کنند.

 

اما این روزها ماسکهای جدیدتری به نام ماسک سه بعدی را نیز می بینیم. ماسک هایی که ادعا می کنند بهتر می توانند جلوی ورود و خروج ویروس را بگیرند. این ماسک ها ظاهر جذاب و متفاوتی نسبت به سه لایه ای های ساده دارند. ظاهری که خود باعث شده طرفداران زیادی پیدا کنند. اما این ماسک ها معمولا چهار لایه به بالا دارند. نوع پنج لایه این ماسک ها بیشترین طرفدار را دارد. در این مدل سه لایه ملت بلون و دو لایه از جنس اسپان باند برای بدنه ماسک استفاده شده است. اسپان باندها مانند ماسک های پزشکی ساده در رو و زیر هستند. سه لایه ملت بلونی نیز در وسط ماسک قرار می گیرند. این ماسک ها به دلیل این که ملت بلون بیشتری دارند خاصیت فیلترینگ بیشتری هم دارند.

 

اما ماسکهای فست یا همان سه بعدی ها ویژگی جالب دیگری هم دارند که باعث شده است فروش بیشتری داشته باشند. این روزها خیلی از ما مجبوریم ساعت های زیادی در طول روز ماسک داشته باشیم. استفاده زیاد از ماسک در طول روز برای خیلی ها خسته کننده است. از طرفی صحبت کردن و تنفس گاهی مشکل می شود. حال ماسک های جدید سه بعدی به خاطر این که بین دهان و بینی و داخل ماسک فاصله ای دارند قدری برای این روزها راحت تر هستند. همین باعث شده تا بیشتر محبوب و پرطرفدار شوند.

 

از نظر قیمتی سه بعدی قیمت بیشتری نسبت به سه لایه دارد. دلیلش هم مشخص است. هم لایه های بیشتری دارد و هم به دلیل شکل ظاهری اش روش تولید سخت تری دارد. اما به دلیل کارایی بالایش فروش خیلی خوبی دارد. هر دو ماسک می توانند در روزهای کرونایی استفاده شوند. نوع سه لایه حداقل ماسکی است که در این روزها می تواند استفاده شود. اما ماسک های فست سه بعدی قدرت بیشتری در فیلتر کنندگی دارند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 337
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 557
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 691
  • بازدید ماه : 1,062
  • بازدید سال : 12,123
  • بازدید کلی : 38,645